در چت‌جی‌پی‌تی چه معنی این حروف دارد؟

هوش مصنوعی باعث تحول در روش تعامل ما با کامپیوترها و دستگاه‌ها شده است. ChatGPT یکی از ابتکاراتی است که از تکنولوژی GPT (Generative Pre-trained Transformer) بهره می‌برد تا پاسخ‌هایی به سوالات کاربران فراهم کند. GPT به عنوان یکی از اجزای مهم ChatGPT عمل می‌کند زیرا متنی را از مجموعه داده‌ها تولید کرده و خروجی را به‌صورت زبان طبیعی تولید می‌کند. هدف این مقاله بررسی GPT در ChatGPT است و چگونگی عملکرد آن را بررسی می‌کند.

ما نیز مزایا و معایب GPT را مورد بررسی قرار خواهیم داد، همچنین اهمیت آن در دنیای هوش مصنوعی را بررسی خواهیم کرد.

مخفف GPT چیست؟

دستگاه زبانی GPT، یا (Generative Pre-trained Transformer)، یک مدل زبانی است که توسط OpenAI توسعه داده شده و برنامه‌های پردازش زبان طبیعی (NLP) را به یک سطح جدید از پیشرفت رسانده است. بلوک‌های ساختاری transformer این مدل برای تولید متنی به کار می‌روند که به نظر می‌رسد به وسیله یک انسان نوشته شده، و می‌تواند برای انواع وظایف NLP تنظیم شود. "Pre-trained" استفاده شده در GPT به فرآیند آموزش اولیه مدل اشاره دارد که در آن مدل یاد می‌گیرد که کلمه بعدی در یک پاساژ چیست. ChatGPT از این فناوری برای ارائه پاسخ‌های طبیعی و روان به کاربران استفاده می کند و مدل آموزش خاصی به نام Reinforcement Learning from Human Feedback (RLHF)، به آن کمک می‌کند تا با گذشت زمان در درک سوالات کاربران دقیق‌تر شود.

تبدیل کننده GPT نوعی مدل زبان است که در برنامه های پردازش زبان طبیعی مختلف، از جمله ChatGPT استفاده می شود. OpenAI، شرکت AI مستقر در سان فرانسیسکو، برنامه ChatGPT را توسعه داده و همچنین GPT را به همراه دیگر مدل های زبانی مانند GPT-3 و DALL-E2 در اختیار دارد. این ابزارها در برنامه های تحقیقاتی و تجاری مختلف برای دستیابی به مأموریت پایه شرکت مورد استفاده قرار می گیرند.

تکامل GPT

مدل زبان GPT شرکت OpenAI از آغاز تولید آن تاکنون چندین بار بهبود یافته است، از جمله GPT-1، GPT-2، GPT-3، GPT-3.5 و GPT-4.

  • GPT-1 یک مدل کار-آگاه بود که از تنظیم دقیق تمیز کننده و پیش آموزش تولیدی برای حل مجموعه‌ای از وظایف پردازش زبان طبیعی مانند پاسخ به پرسش‌ها، طبقه‌بندی متن و تعیین درستی تصدیق استفاده می‌کرد.
  • GPT-2 با ۱.۲ میلیارد پارامتر و ۶ میلیارد وب‌سایت، با معماری بر پایه ترانسفورماتور ، جهت‌گیری جدیدی برای داده‌های متنی ارائه کرد.
  • GPT-3 با ۱۷۵ میلیارد پارامتر، ویژگی‌ها و قابلیت‌های مفیدی مانند تولید کدهای کاربردی، نوشتن داستان و شعر و تهیه نتایج کارهای کسب و کار را اضافه کرد.
  • GPT-3.5 نسخه بهبودیافته و پولیش شده‌ای از GPT-3 است.
  • GPT-4، در مارس ۲۰۲۳ منتشر شد و چند شکلی بوده و متن و تصویر را به عنوان ورودی قبول کرده و قادر به تولید پاسخ‌های سطح انسان می‌باشد.
  • با هر بهبود و ارتقایی، GPT به سطوح جدیدی در زمینه هوش مصنوعی رسیده است که عملکرد آن را از لحاظ قابلیت اطمینان، خلاقیت و کارآیی بهبود می‌بخشد.

چیست GPT-4؟

GPT-۴ از یک مدل زبانی از سری نرم افزار‌های Open AI است. این نرم افزار در سرویس اشتراکی ChatGPT Plus با تغییر پولی باقی‌مانده قابل دسترسی است. موتور جستجوی جدید Bing با ربات چت مربوط به آن، نیز بر پایه پایه‌های GPT-۴ ساخته شده است اما تنها با محدودیت کاربرد مواجه می‌شود و نمی‌تواند به ورودی تصویر پاسخ دهد.

یکی از توسعه‌های جالبی که GPT-4 در مقایسه با نسل‌های پیشین خود داشته است، توانایی تبدیل ورودی مبتنی بر تصویر به خروجی مبتنی بر متن است که با GPT-3.5 امکانپذیر نبود. همچنین GPT-4 می‌تواند به پرسمان‌های بزرگتر پاسخ دهد و پاسخ‌های بلندتری را نسبت به نسل‌های پیشین خود ارائه دهد، به طور خاص ۲۵،۰۰۰ کلمه.

آینده GPT

آینده فناوری GPT با انتشار GPT-5 بسیار روشن به نظر می‌رسد. طبق شایعات، می‌توان گفت که انتظار می‌رود OpenAI تا پایان سال 2023 آموزش AGI را برای GPT-5 کامل کند و فرمانبردار جهانی آن به زودی منتشر شود.

با اینکه هیچ بیانیه رسمی از OpenAI درباره ویژگی‌ها، تغییرات یا بهبودهای جدید در GPT-5 وجود ندارد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که پیشرفت چشمگیری در قابلیت های آن نسبت به پیشینه خود یعنی GPT-4 داشته باشد. GPT-4 در حال حاضر قادر به تحلیل تصاویر، انجام وظایف پیچیده و خلاقیت داشته است. پخش GPT-5 بدون شک یک قدم عظیم در تکنولوژی GPT به حساب خواهد آمد.

مخفف GPT در هوش مصنوعی چیست؟

GPT = ساختار تبدیل کننده پیش آموزش دیده تولیدی.

گپت چگونه کار می‌کند؟

.از فناوری شبکه عصبی استفاده شده که بر اساس یک مجموعه بزرگ از داده ها آموزش دیده شده است

مقالات مرتبط

نمایش بیشتر >>