مایکروسافت به تازگی در شرکت OpenAI سازنده ChatGPT به صورت سرمایه‌گذاری بزرگی سرمایه‌گذاری کرده است. دلایل آن چیست؟

تصویر gettyimages-1246127199

مایکروسافت از سال ۲۰۱۹ با اوپن‌ای‌آی همکاری می‌کند، قبل از اینکه اوپن‌ای‌آی با خدمات هوش مصنوعی خود، مانند چت‌جی‌پی‌تی و دال-ای، محبوب شود. و حالا مایکروسافت گفته است که این همکاری را با یک سرمایه‌گذاری چندمیلیاردی چندساله تمدید خواهد کرد.

بنابراین، به گزارش OpenAI، سرمایه گذاری همچنان ادامه خواهد داشت و به تحقیقات شرکت هوش مصنوعی کمک خواهد کرد و فناوری را توسعه خواهد داد که به طور "افزاینده ایمن، مفید و قدرتمند" باشد.

اضافه بر این: چت‌بات چیست و چرا مهم است؟ همه چیزی که باید بدانید در اینجا آمده است

مایکروسافت اعلام کرد که مدل‌های OpenAI را در محصولات مصرفی و شرکتی خود پیاده‌سازی خواهد کرد و "دسته‌بندی جدیدی از تجربیات دیجیتالی را بر اساس فناوری OpenAI معرفی خواهد کرد".

هیچ یک از شرکت‌ها ارزش سرمایه‌گذاری را اعلام نکرده‌اند، اما منابع اعلام کرده‌اند که در بیش از چندین سال مجموع سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلار خواهد بود، به گزارش بلومبرگ. این سرمایه‌گذاری پس از سرمایه‌گذاری اولیه مایکروسافت در سال ۲۰۱۹ به ارزش ۱ میلیارد دلار و ۲ میلیارد دلار در سال‌های بعد انجام شده است.

شاید یک سرمایه گذاری بزرگ مانند این برای مایکروسافت به عنوان یک ریسک بالا به نظر برسد. با این حال، بازگشت سرمایه به نظر خواهد رسید امیدوارکننده است، طبق گفته جیسون وان، تحلیل‌گر گارتنر که در اخبار مایکروسافت تخصص دارد.

"گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۵، بازار نرم‌افزارهای هوش مصنوعی به تقریبا $۱۳۴.۸ میلیارد دلار خواهد رسید "می‌گوید ونگ. با توجه به این پیش‌بینی، برای مایکروسافت باید رویارویی کافی باشد تا با شراکت OpenAI خود، به بازدهی مثبت برسد."

سرویس Azure شرکت مایکروسافت به عنوان ارائه دهنده اختصاصی محاسبات ابری OpenAI، همه بارکدهای این شرکت از جمله تحقیقات، محصولات و خدمات API را پشتیبانی می‌کند.

"هوش مصنوعی به عنوان فناوری بعدی تعریف کننده محاسبات ابری است و برای برنامه های ساخته شده و در حال اجرا در ابر، غذای روحی خصوصیات مهمی را ارائه می دهد"، گفت وانگ. "این شراکت منحصر به فرد بین مایکروسافت و OpenAI برای اجرای پژوهش های OpenAI، پیش نمایش و محصولات را روی Azure Cloud ، برای جذب کسب و کارها و موج جدیدی از شرکت های فناوری که بر روی ابر ساخته شده اند، برای ایجاد ارزش جدید، به ارمغان می آورد."

مایکروسافت به تازگی اعلام کرد که سرویس Azure OpenAI آماده بهره‌مندی از مدل‌های OpenAI با امکانات شرکتی بیشتر می‌شود که به کسب و کارها کمک می‌کند. خبر مربوط به این دوره جدید سرمایه‌گذاری جزئیاتی از آن اعلامیه‌ای قبلی را برجسته کرد که همچنین توجه بیشتری به نیت شرکت برای رساندن سرویس‌های خود به شکل گسترده‌تر داشت.

"در این فاز بعدی از همکاری ما، توسعه دهندگان و سازمان های مختلف از صنایع مختلف به بهترین زیرساخت های هوش مصنوعی، مدل ها و ابزار موجود در Azure برای ساخت و اجرای برنامه های خود دسترسی خواهند داشت "، گفت CEO مایکروسافت Satya Nadella.

همچنین: من یک ساعت با یک چت بات هوش مصنوعی جدید الهام گرفته از ChatGPT چت کردم و ممکن است به خنده بمیرم

موفقیت بزرگ چت‌بات ChatGPT پس از راه‌اندازی در ماه نوامبر می‌تواند بهانه‌ای برای سرمایه‌گذاری مایکروسافت در این زمینه باشد. در یک هفته پس از راه‌اندازی، چت‌بات بیش از یک میلیون کاربر جذب کرد. هنگامی که به سایت ChatGPT مراجعه می‌کنید، اغلب با پیغام "حداکثر ظرفیت دسترسی" مواجه می‌شوید زیرا تعداد زیادی از مردم از آن استفاده می‌کنند و سرور قادر به پردازش درخواست شما نمی‌باشد.

در حال حاضر، چت‌بات همچنان رایگان است، اما در ماه ژانویه، شرکت OpenAI در سرور Discord خود اعلام کرد که بزودی نسخه حرفه‌ای و پردرآمدی این سرویس به مردم عرضه خواهد شد. شرکت هوش مصنوعی تحقیقاتی حتی یک لیست انتظار را نیز منتشر کرد که به معنای این است که سرویس جدید به کاربران، سرویسی که همواره در دسترس است (بدون پنجره‌های قطعی)، پاسخ‌های سریع از ChatGPT و پیام‌های نامحدود را ارائه خواهد داد.

با این حال، تاکنون چندین سر و صدایی در راه بوده است: در ماه دسامبر، استک‌اورفلو کاربرانی که به مسائل کدینگ پاسخ داده بودند که به نظر درست می‌رسیدند، اما در واقع نامعتبر بودند، به طور موقت پاسخ‌های ChatGPT‌ مستقر شده توسط کاربران را ممنوع کرد. همچنین به دلیل نگرانی از تأثیرات منفی بر یادگیری دانش‌آموزان و امنیت و دقت محتوا، دسترسی به ChatGPT از شبکه و دستگاه‌های مدارس شهر نیویورک هم ممنوع شده است.

سرمایه‌گذاری بعد از اعلام بزرگ‌ترین مرحله بازنشستگی در مایکروسافت به همراه اخراج ۱۰٬۰۰۰ کارمند که شرکت سعی دارد هزینه‌های خود را با درآمد و تقاضای مشتریان به یکدیگر وفق دهد، انجام شد، همانطور که Nadella گفت.

مقالات مرتبط

نمایش بیشتر >>